Cheerful,Tween,Schoolchildren,Gaily,Spending,Time,Together,On,Warm,Spring

Dit zeggen Urker groep 8-ers over hun volgende stap

Wie helpt scholieren om een vervolgkeuze te maken?
“Ik vind het belangrijk dat er leuke activiteiten en goede gymattributen zijn, binnen en buiten, en geduldige docenten”, dat zegt Lucinda uit groep 8 van de Groen van Prinsterer school als ze aan haar nieuwe school denkt. Maar wat gaan scholieren missen aan hun oude school? Job is er stellig over: “Vrienden”.

Na de zomervakantie maakt een nieuwe lichting Urker scholieren een spannende stap. In september start voor hen een nieuw schooljaar op een nieuwe school. Niet alleen spannend, ook uitdagend! De groep acht-leerlingen van nu vertellen welke keuze ze hebben gemaakt en wat ze belangrijk vinden. Maar ook, wie hielp hen om de beste keuze te maken? Leerlingen van zes scholen reageerden op de oproep om hun ervaringen te delen.

Dit vinden scholieren belangrijk aan de nieuwe school
Op de vraag wat de scholieren belangrijk vinden aan hun nieuwe school, antwoorden de kinderen divers. Zo zegt Willem-Wouter van de Groen van Prinsterer: ”Dat de school christelijk is en dat de meesters en juffen geduldig zijn”. Chantal van de Regenboogschool zegt: “Dat ik er nieuwe dingen ga leren”. Anne-Marie van de Koningin Wilhelminaschool bekijkt het op een andere manier: “Dat de school op Urk is”, zegt ze. Jesse van de Koningin Wilhelminaschool antwoordt: “Dat er geluisterd wordt naar de kinderen”. Voor Marit van de Koningin Wilhelminaschool is dit belangrijk: “Dat ik me er thuisvoel”. Veel kinderen noemen verder respect voor elkaar, aardige docenten en gezelligheid. Allemaal belangrijk als straks de deur van de vertrouwde basisschool achter hen dicht gaat. Rosanne van de Vuurbaak zegt: “Dat het een christelijke school is en dat het er gezellig is. Dat je een veilig gevoel hebt in school.” Kobus van de Koningin Wilhelminaschool kijkt alvast verder vooruit: “Dat ze zorgen dat je een goede toekomst krijgt.’’

Wie helpt de scholieren en wat helpt in het maken van de keuze?
Elke scholier maakt zijn of haar eigen afwegingen. Of toch niet? Zijn het de ouders die een rol spelen in de schoolkeuze? Wie helpt hen en wat deden ze om de juiste keuze te maken? Uit de vragenlijsten blijkt dat de moeders hierin een grote rol spelen. Maar ook de ervaringen van broers en zussen zijn belangrijk. Famke van de Beatrixschool zegt: “Ik denk dat mijn zus een grote rol speelde. Ze heeft me veel betrokken in haar schoolwerk, want ze zit zelf ook op het Emelwerda. Ze heeft ook al boeken klaargelegd voor als ik ze moet lezen.” Jelle van de Regenboog werd geholpen door zijn vader en moeder. Hij zegt verder: “Ik heb op de site van de Pieter Zandt gekeken.” Amalia van dezelfde school zegt: “Mijn broers zitten ook op het Berechja en vertellen over leuke lessen.” Evalien van de Wilhelminaschool zegt: “Mijn ouders en de juf hebben me geholpen. En met mijn moeder heb ik de online kennismakingsdag gekeken. Ruben van dezelfde school reageert nuchter: “We hebben gewoon samen erover gepraat thuis.” Sommige scholieren maken de keuze zelf. Dat geldt ook voor Willem-Wouter van de Groen van Prinsterer: “Ik heb zelf de keuze gemaakt, zonder hulp.” Soms wordt de keuze voor het kind gemaakt, bijvoorbeeld bij Esther: “Mijn vader en moeder zeiden gewoon dat ik naar die school moest.”

Wat gaan scholieren missen aan hun vertrouwde basisschool?
Aliena van de Wilhelminaschool is duidelijk over wat ze gaat missen komend schooljaar: “Juf Brands.” Evalien vult aan: “Dat je een vaste juf hebt.” Een ander veelgenoemd gemis: vrienden en klasgenoten. Hiske van de Regenboog zegt “De kinderen uit de klas.” Ook huiswerk wordt genoemd. Nu nog genieten de scholieren van weinig of ‘geen’ huiswerk.  “Dat je nu weinig huiswerk hebt”, zegt Jorien van de Regenboog. Sem noemt iets anders: “Alles behalve het kleine plein.” Ook Rosanne van de Vuurbaak zegt iets over het plein: “Mijn klasgenoten zal ik gaan missen en het voetballen op het plein zal ik zeker gaan missen.”Lisalien van de Groen van Prinsterer zegt “Op de basisschool hoef je je boeken niet mee te nemen.” Marcus van dezelfde school vult aan: “Ik ga missen dat ik naar school kan lopen.”

Kortom, er gaat heel wat om in de hoofden van de groep acht-leerlingen
Want, de stap naar de middelbare school brengt vaak onzekerheden mee. Kinderen reageren daar heel verschillend op. Voorbeelden uit hun omgeving vinden ze belangrijk om een goede keuze te maken. Daarnaast zijn waarden als veiligheid, respect voor elkaar (‘dat er niet gepest wordt’) en leuke docenten belangrijk. Soms lijkt het misschien dat de stap naar de middelbare school weinig doet met de tieners. Het tegendeel is waar. Gesprek over wat het kind belangrijk vindt helpt om aangesloten te blijven. Ook als het kind straks (soms letterlijk) meer op afstand is.

Dit artikel komt uit het magazine ‘Opgroeien’. Lees het hele magazine hier digitaal.
Liever een fysiek exemplaar thuis op de mat? Meld je dan hieronder aan voor de oudernieuwsbrief. Vul je adres in en wij sturen ‘m naar je op!

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de oudernieuwsbrief. Je ontvangt naast handige tips en activiteiten een gratis exemplaar van het Urker magazine 'Opgroeien' (optioneel)