De inhoud is geladen.

Positief Opvoeden

Positief Opvoeden

Urk is een prachtige en vitale gemeenschap, maar kent ook een aantal uitdagingen op het gebied van middelengebruik, ongezond gedrag en achterblijvende schoolprestaties. Ongeveer de helft van de Urker inwoners is jonger dan 28 jaar.

Onderwijs, zorgpartijen, sport- en cultuurverenigingen, kerken en gemeente Urk bundelen via DURF hun krachten. Samen werken we aan bovenstaande uitdagingen. Zo werken we ernaar toe dat onze jongeren kunnen opgroeien in een gezonde, veilige en kansrijke omgeving. DURF is er voor iedereen, maar richt zich vooral op jongeren zelf en hun omgeving. De focus ligt op de leeftijd van 0-28 jaar.  

DURF werkt via interventies. Een van deze interventies is Positief Opvoeden. Deze interventie is ontstaan naar aanleiding van de resultaten van de DURF-vragenlijst uit 2023.  

Maatschappelijk doel 

DURF richt zich op de belangrijkste factoren in de leefomgeving van jongeren, die bijdragen aan mentaal welbevinden en het risico op middelengebruik verkleinen (beschermende factoren) of het risico vergroten (risicofactoren). Deze factoren komen uit wetenschappelijk onderzoek naar voren.  Een van de beschermende factoren is ouderbetrokkenheid.  

Uit gesprekken tussen scholen en DURF blijkt dat scholen het belangrijk vinden om ouders actief te betrekken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Scholen ervaren het als een uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast hebben niet alle ouders voldoende vaardigheden om hier effectief mee om te gaan. Via Positief Opvoeden geven we ouders handvatten voor de opvoeding van hun kind en geven we ouders de kans om meer te leren over hun rol als opvoeder.  

DURF, GEZONDHEIDSMONITOR JEUGD 2024, zie tekstvariant onder deze afbeelding

Cijfers DURF-vragenlijst  

Vierdeklassers vullen tweejaarlijks de Jeugd Gezondheidsmonitor van de GGD in. Deze monitor is het meetpunt waar programma DURF haar fasedoelen op baseert. De monitor van 2023 is het ijkpunt voor de interventie Positief Opvoeden. 

Uit de resultaten van 2023 blijkt dat de betrokkenheid van ouders en hun voorbeeldfunctie beter kan. Wat betreft het alcoholgebruik onder de jongeren geeft meer dan de helft aan dat hun ouders niets zeggen over alcoholgebruik, het goedkeuren of er niet van op de hoogte zijn. Dit geldt voor 23% van de ouders als het gaat om roken. 89% van de jongeren geeft aan dat ze bij hun ouders terecht kunnen als ze ergens mee zitten. 11% kan dat dus niet. Ouderbetrokkenheid heeft meer aandacht nodig.  

Doelgroep 

Positief Opvoeden richt zich op ouders van jongeren in groep 5 tot en met groep 8. 

Pilot 

OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving) heeft DURF gevraagd om aan een pilottraject mee te doen, binnen de 4 domeinen om de jongeren heen. DURF heeft in de pilot het domein ‘gezin’ als aandachtsgebied. DURF zet ‘Positief Opvoeden’ als pilot in voor de duur van 4 jaar.  

Werkwijze

In de pilot van 4 jaar geven 11 opgeleide professionals (hierna DURF-sprekers) workshops en lezingen, om ouders in hun kracht te zetten als opvoeders. Zij geven deze op basis van de methode Triple P.  

Methode Triple P 

Triple P (Positive Parenting Program) is een methode die ouders ondersteunt in het alledaagse gezinsleven. Het doel is dat ouders meer betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind. Deze aanpak geeft ouders concrete handvatten om op een positieve manier met opvoedingsuitdagingen om te gaan. Triple P is gebaseerd op 5 basisprincipes en wordt ondersteund door een solide, theoretische achtergrond. Triple P bevordert een nauwe samenwerking tussen ouders, kinderen en andere betrokkenen. 

Bereik van doelgroep – programma voor basisscholen

We bereiken de doelgroep via ouderavonden van basisscholen. De basisscholen die meedoen kiezen voor een programma van in totaal 7 lezingen en workshops. Deze lezingen en workshops zijn verdeeld over de leerjaren 5, 6, 7, en 8, in een vooraf bepaalde volgorde. In september 2024 beginnen de scholen die meedoen met alle 4 leerjaren tegelijk. De communicatie naar ouders over het programma loopt altijd via de school zelf. Scholen kunnen zich opgeven om mee te doen aan deze interventie.  De school organiseert de lezing of workshop binnen het schoolgebouw. 

Dit is de volgorde van de lezingen en workshops:

  • Groep 5:
    • Lezing 1 – najaar – Verantwoordelijke tieners
    • Workshop 1 – voorjaar – Ruzies in het gezin verminderen
  • Groep 6:
    • Lezing 2 – najaar – Zelfstandige tieners
    • Workshop 2 – voorjaar – Omgaan met emoties van tieners 
  • Groep 7:
    • Lezing 3 – najaar – Sociaal betrokken tieners
    • Workshop 3 – voorjaar – Tieners laten meewerken
  • Groep 8:
    • Workshop 4 – najaar of voorjaar – Zelfredzaamheid bij tieners stimuleren

Extra georganiseerde ouderavonden 

In de pilot van 4 jaar bereiken we de ouders van tieners op het voortgezet onderwijs niet via het programma op de basisschool. Maar ook de ouders van basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8 volgen niet het volledige programma van in totaal 7 workshops en lezingen. Voor die ouders organiseert DURF aparte thema-ouderavonden. Op deze thema-ouderavonden laten we DURF-sprekers één van de 6 lezingen of workshops geven. De planning van deze extra ouderavonden stemmen we af met de planning van de scholen, om te voorkomen dat ouders van een kind in leerjaar 6, 7 of 8 naar de extra georganiseerde avond gaat. We vragen wel aan de scholen van het voortgezet onderwijs om dit te communiceren naar ouders van hun leerlingen. Na de evaluatie van de pilot van 4 jaar stoppen de extra georganiseerde ouderavonden, omdat dan alle ouders van groep 5, 6, 7 en 8 het volledige aanbod konden volgen.